Autor článku: doc. Ing. Petr Baranyk, CSc. (Svaz pěstitelů a zpracovatelů olejnin)
Řepkový olej je a zůstává jedničkou v německých kuchyních. V roce 2024 si spotřebitelé i nadále nejčastěji vybírali tento olej na vaření při nákupech. Řepkový olej s 86 miliony litrů jasně předčí ostatní rostlinné oleje a podle údajů Společnosti pro informace o zemědělském trhu (AMI) dokonce ve srovnání s předchozím rokem zvýšil svůj tržní podíl. Data byla shromážděna na základě platformy YouGov CP Germany.
Po dvou letech nejistoty se spotřeba jedlých olejů celkově opět zvýšila: v roce 2024 bylo zakoupeno 213,7 milionu litrů jedlého oleje, což je výrazný nárůst oproti roku 2023 (199 milionů litrů). Obnovený růst naznačuje stabilizaci trhu. „Cenové prudké nárůsty způsobené geopolitickými krizemi se v roce 2024 zmírnily. Chování spotřebitelů se znatelně normalizuje,“ říká Stephan Arens, výkonný ředitel Unie pro podporu olejnatých a bílkovinných rostlin. V. (UFOP).
Řepkový olej před slunečnicovým a olivovým olejem
Po řepkovém oleji následuje na druhém místě slunečnicový olej s 64,1 miliony litrů (2023: 60 milionů litrů). Olivový olej se umístil na třetím místě s 36,1 miliony litrů (2023: 34 milionů litrů). Navzdory obtížnému cenovému prostředí – zejména u olivového oleje kvůli špatné úrodě v jižní Evropě – zůstává poptávka ve všech třech segmentech převážně stabilní.

Bio řepkový olej: za studena lisovaný z místního pěstování
V roce 2024 bylo spotřebováno přibližně 4,6 milionu litrů bio řepkového oleje. Bio řepkový olej tak tvoří asi 17 procent z celkových 27,4 milionu litrů bio jedlého oleje. „Zejména u bio produktů je důvěra v místní původ zřejmá,“ vysvětluje Arens. „Za studena lisovaný řepkový olej v sobě spojuje regionalitu, senzorickou kvalitu a nutriční výhody, což je stále přesvědčivější i v bio segmentu.“
UFOP vyzývá k většímu ocenění regionálního zemědělství
Ředitel asociace Arens s výhledem do nadcházejících let varuje: „Abychom v budoucnu zajistili dodávky vysoce kvalitních rostlinných olejů, musíme posílit domácí zemědělství – a to jak ekologické, tak konvenční. Toho lze dosáhnout pouze politickým rámcem, který spojí produkci, zpracování a zájmy spotřebitelů.“